Sarah kim

FESTIVALENS AVSLUTNINGSKONSERT
søndag 3. APRIL

Etter at Sarah Kim tok publikum med storm under orgelinnvielsen i Stavanger konserthus i 2013, har mange ønsket henne tilbake. Endelig skjer det - i form av en solokonsert. På programmet står store klassiske komponister, men som du normalt ikke forbinder med orgel. Verkene er redigert eller arrangert av Jean Guillou, en organist som Sarah Kim regner som en av sine viktigste mentorer. Konserten munner ut i Mussorgskys kjente suite "Bilder fra en utstilling". Det samme programmet gjentar hun i selveste Berlin-filharmonien uka etter.

Sarah Kim er en musikalsk verdensborger: født i Köln, oppvokst i Australia og bosatt i Paris. Hun har gjort en kometkarriere siden hun kom til Europa i 2006. Hun studerte med Philip Swanton ved Sydney Conservatorium of Music og dro så til Paris for å studere hos Oliver Latry og Michel Bouvard, for deretter å ta videre fordypningsstudier i Basel. Hun er prisvinner ved de internasjonale orgelkonkurransene i Sydney, Newcastle og Paris. Hun er organist i Notre-Dame-des-Vertus og i St Georges' Anglican Church i Paris.

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio & Fuge c-Moll KV 546
Robert Schumann: Canon Ass-Dur op. 56, Nr. 4
Franz Liszt: Valse oubliée No. 1
Peter Tschaikowsky: Scherzo („Allegro molto vivace“) fra symfoni nr. 6
Modest Mussorgsky: Bilder fra en utstilling

Many people have expressed the wish to see Sarah Kim back in Stavanger concert hall, after her impressive appearance at our grand organ opening in 2013. Now it's happening. Her solo recital will feature great classical composers normally not associated with the organ. The transcriptions are made by Sarahs mentor Jean Guillou. Modest Mussorgsky's suite Pictures at an Exhibition will close the programme which Sarah is due to repeat one week later, at the great organ of the Berlin Philharmonie.

Sarah Kim is a musical world citizen: born in Cologne, she grew up in Australia, where she completed her studies at the Sydney Conservatory of Music. A scholarship for a postgraduate course led her to the Conservatoire national supérieur de musique in Paris, which she completed with distinction; she later continued her training at the Schola Cantorum in Basle. The musician, who today lives in Paris, has long since made a name for herself at numerous international competitions as one of the most promising representatives in her field; besides her role as organist at the Paris churches Notre-Dame-des-Vertus and Saint George’s Anglican Church, she has concertised in Great Britain, Austria, Germany and Australia.