ERE LIEVONEN

FREDAG 27.MARS

Ere Lievonen er en finskfødt organist, cembalist, pianist og fortepianist, som har spesialisert seg både på historisk framføringspraksis og samtidsmusikk. Han har opptrådt som solist og kammermusiker ved tallrike festivaler i Europa og USA, og har uroppført mer enn 250 nye verk. Han er også aktiv som komponist, og hans verk er blitt spilt i Europa, Thailand, Australia og USA. Han studerte i Helsinki, Amsterdam, Utrecht og Haag.

Ved siden av solokarrieren er han aktiv i flere ensembler for tidlig musikk og samtidsmusikk. Han er en av grunnleggerne av Ensemble Ambrosius, en finsk gruppe som spiller ny musikk på historiske instrumenter. Fra 2009 har han vært organist ved det unike, mikrotonale "Fokker" orgelet i "Muziekgebouw aan ’t IJ"  i Amsterdam. Dermed er han blitt en av verdens fremste utøvere av mikrotonal musikk på tangentinstrument.

Ere Lievonen framfører følgende program:

Ere Lievonen (1972-):  Toccata in C (2006)

Michael Blake (1951-):  San Polyphony (1998/1999/2006)

George Crumb (1929-):  Pastoral Drone (1982)

Toccata i C er en hyllest til den store nordtyske høybarokke orgeltradisjonen, og er basert på den formen som er typisk for stilen: Preludium–fuge–interludium–fuge–postludium. Til tross for det mer moderne tonespråket, er stykket notert slik at det gir utøveren en tilsvarende frihet - og forpliktelse - som f.eks. orgelverkene av Dieterich Buxtehude og hans samtidige.

Michael Blake er en sørafrikansk komponist som baserer sitt orgelverk "San Polyphony" på den polyfone vokalmusikken til San- (buskmenn) folket i Sørafrika, samt Shona-folkets mbira-musikk. Den første versjonen av stykket ble skrevet i 1998, revidert i 1999 og endelig i 2006. Denne versjonen ble uroppført av Ere Lievonen i Orgelpark, Amsterdam, i 2019.

Pastoral Drone av George Crumb ble bestilt av American Guild of Organists og skrevet i 1982. "Pastoral Drone er tenkt som en gjenoppliving av tidligere tiders friluftsmusikk. Verkets grunnlag er uavbrutte droner spilt av orgelpedalene. Vekslingen mellom basstonens D# og G# danner verkets grunnstruktur. Over denne dronen ligger skjærende, skarpe rytmer i manualene, nesten som en slags gigantisk sekkepipe". 


Ere Lievonen is a Finnish-born organist, harpsichordist, pianist and fortepianist, specialized in historical performance practice as well as in contemporary music. He has performed as a soloist and as a chamber musician at numerous contemporary and early music festivals in several European countries and the USA, and has given the first performances of over 250 new works. He is also active as a composer, and his works have been performed in several European countries, Australia, Thailand and the USA. He studied in Helsinki, Amsterdam, Utrecht and The Hague.

Besides giving solo concerts, he is active in several ensembles of early and contemporary music. He is also a founding member of Ensemble Ambrosius, a Finnish group that plays new music on period instruments. Since 2009, he is the resident organist at the unique microtonal ’Fokker’ organ in the ’Muziekgebouw aan ’t IJ’ concert hall in Amsterdam. Thanks to this he has become one of the foremost performers in the field of microtonal music. He also regularly plays on the historical organ in the Geertekerk in Utrecht, and at the Orgelpark concert hall in Amsterdam.

Ere Lievonen will perform the following programme:

Ere Lievonen (1972-):  Toccata in C (2006)

Michael Blake (1951-):  San Polyphony (1998/1999/2006)

George Crumb (1929-):  Pastoral Drone (1982)

Toccata in C is a homage to the great North German organ tradition of the High Baroque, and the piece is based on the typical form of an organ praeludium or toccata (prelude–fugue–interlude–fugue–postlude) of that time. Despite its more modern musical language, the notation of the piece has intentionally been kept such that it gives its performer a similar freedom of interpretation – but also the same obligations – as, for example, the organ works of Dieterich Buxtehude and his contemporaries.

Michael Blake is a South African composer. His organ work "San Polyphony" is based on material from the polyphonic vocal counterpoint of the San (Bushmen) people of South Africa, as well as the mbira music of the Shona people. The first version of the work was written in 1998, and was premiered in that year in Grahamstown, South Africa, by Gerrit Jordaan. The work was slightly revised in 1999, but reached its final form only in 2006. Being now more than twice the length of the initial version, this final version was first performed by Ere Lievonen in Orgelpark, Amsterdam, in November 2019.

Pastoral Drone by George Crumb was commissioned by the American Guild of Organists, and composed in the summer of 1982. The composer writes: "Pastoral Drone was conceived as an evocation of an ancient "open-air" music. The underpinning of the work is provided by relentless drones executed on the organ pedals. The periodical "bending" of the basic drone sound (a lower D# and a higher G#, spaced as the interval of the 11th) announces the principal structural articulations of the work. The drone is overlaid by strident, sharply-etched rhythms in the manual parts. The characteristic sound of Pastoral Drone will suggest a kind of colossal musette."