Stine Janvin: SOLD (A dog and pony show)
FREDAG 27.MARS
Stine Janvin presenterer sin nye forestilling SOLD (a dog and pony show). Denne er inspirert av gammel "norsk" tonalitet og kirkeorgelets innflytelse, merkevarebygging og en økende identitetskrise, formidlet gjennom spesiallaget rytmelysorgel manøvrert av Morten Joh, samisk motedesign ved Ramona Salo, computergrafikk av Erik Ferguson og Stine Janvins veldig sterke, lyse stemme.
Vokalist, performer og lydkunstner Stine Janvin arbeider i stemmens yttergrenser, og utforsker hvordan denne kan løsrives fra dens naturlige, mennekelige konnotasjoner. Hennes arbeid tilpasses ulike rom som teatere, klubber og gallerier. Ryggraden i prosjektene er alltid lydens fysiske aspekter, den vokale instrumentasjonen og potensielle dualismer som naturlig/kunstig, organisk/syntetisk og minimalistisk/dramatisk. Mye av hennes nylige arbeid er fokusert på imitasjon, akustikk og lydens fysikalitet, f.eks. i prosjekter som Fake Synthetic Music (PAN), installasjonskonserten The Subjective Frequency Transducer, radiohørespillet In Labour (Pica Disk), alter ego Stine II (Laura Lies In) og som den andre halvdelen av feltopptak-duoen Native Instrument (Shelter Press).
Stine Janvin presents her new performance SOLD (a dog and pony show). It is inspired by old Norwegian folk music tonality and the influence of the church organ, as well as by product branding and an escalating crisis of identity, conveyed through a custom made rhythm light organ played by Morten Joh, Sami fashion design by Ramona Salo, computer grahpics by Erik Ferguson, and finally Stine Janvin's very strong and light voice.
Vocalist, performer and sound artist Stine Janvin works with the extensive flexibility of her voice, and the ways in which it can be disconnected from its natural, human connotations. Created for variable spaces, such as theatres, clubs and galleries, the backbone of Janvin’s projects focus on the physical aspects of sound, vocal instrumentation and potential dualities: the natural versus artificial, organic/synthetic, and minimal/dramatic.
Her recent work is focused on imitation, acoustics and the physicality of sound, through a diversity of projects such as Fake Synthetic Music (PAN), the performative installation The Subjective Frequency Transducer, the live radio play In Labour (Pica Disk), alter ego Stine II (Laura Lies In) and as the second half of field recording adaptations duo Native Instrument (Shelter Press).